Search

هزینه عمل جراحی فتق چقدر است؟

هزینه جراحی فتق بسته به بیمارستان و نوع عمل متفاوت است. که می تواند باز یا لاپروسکوپی باشد، اندازه فتق و ناحیه آسیب دیده. با این حال، مبلغ تقریبی از 800 هزار تومان در بیمارستان های دولتی البته با بیمه شروع می شود تا مبالغ 10 میلیونی در بیمارستان های خصوصی.

فتق وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که یک عضو داخلی، مانند بخشی از روده یا معده، از طریق ماهیچه و پوست برآمده شود. به طور معمول، فتق ها به طور ناگهانی، پس از بلند کردن یا فشار دادن عضلات ضعیف ظاهر می شوند. حدود 5 میلیون آمریکایی هر ساله دچار فتق می شوند. جراحی برای رفع کامل فتق ضروری است، اگرچه برخی از بیماران می توانند با استفاده از خرپا فتق علائم را سرکوب کنند.

فتق چیست؟

فتق زمانی رخ می دهد که یک عضو داخلی یا دیگر قسمت بدن از دیواره عضله یا بافتی که معمولاً حاوی آن است بیرون بزند. بیشتر فتق ها در حفره شکمی، بین قفسه سینه و باسن رخ می دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد فتق می شود. بلند کردن وسایل سنگین که دیواره شکم را تحت فشار قرار می دهد ممکن است منجر به فتق شود. کسانی که از یبوست مزمن یا بزرگ شدن غدد پروستات رنج می برند که باعث اختلال در حرکات روده و ادرار می شود نیز ممکن است دچار فتق شوند. وزن اضافی بدن، مایعات در شکم یا سابقه خانوادگی و غیره برخی از دلایل اضافی پشت این اختلال هستند.

 

رایج ترین اشکال فتق عبارتند از:

فتق مغبنی: در مردان، کانال اینگوینال گذرگاه طناب اسپرم و عروق خونی است که به بیضه ها منتهی می شود. در زنان، کانال مغبنی حاوی رباط گرد است که از رحم حمایت می کند. در فتق اینگوینال، بافت چربی یا بخشی از روده به کشاله ران در بالای ران داخلی وارد می شود. این شایع ترین نوع فتق است و مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند.

فتق فمورال: بافت چربی یا بخشی از روده به سمت کشاله ران در بالای قسمت داخلی ران بیرون زده است. فتق فمورال بسیار کمتر از فتق مغبنی است و عمدتاً زنان مسن را تحت تأثیر قرار می دهد.

فتق ناف: بافت چربی یا بخشی از روده از طریق شکم نزدیک ناف (ناف) فشار می آورد.

فتق هیاتال (هیاتوس): بخشی از معده از طریق سوراخی در دیافراگم (ورقه افقی ماهیچه ای که قفسه سینه را از شکم جدا می کند) به داخل حفره قفسه سینه فشار می آورد.

انواع دیگر فتق عبارتند از:

فتق برشی: بافت از طریق محل اسکار شکم ناشی از عمل از راه دور شکم یا لگن بیرون زده است.

فتق اپی گاستر: بافت چربی از ناحیه شکم بین ناف و قسمت تحتانی جناغ (استخوان سینه) بیرون زده است.

فتق اسپیگل: روده در کنار عضله شکمی، زیر ناف، از شکم فشار می‌آورد.

فتق دیافراگم: اندام های شکم از طریق سوراخی در دیافراگم به سمت قفسه سینه حرکت می کنند.

فتق چقدر شایع است؟

از تمام فتق هایی که رخ می دهد:

75 تا 80 درصد اینگوینال یا فمورال هستند.

2٪ برشی یا شکمی هستند.

3 تا 10 درصد نافی هستند که 10 تا 20 درصد نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد.

1 تا 3 درصد انواع دیگر هستند.

چه چیزی باعث فتق می شود؟

فتق اینگوینال و فمورال ناشی از ضعیف شدن عضلات است که ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا با افزایش سن و فشارهای مکرر در ناحیه شکم و کشاله ران همراه باشد. چنین فشاری ممکن است ناشی از فعالیت بدنی، چاقی، بارداری، سرفه های مکرر یا فشار بر روی توالت به دلیل یبوست باشد.

بزرگسالان ممکن است با فشار دادن به ناحیه شکم، اضافه وزن، سرفه شدید طولانی مدت یا پس از زایمان دچار فتق ناف شوند.

علت فتق هیاتال به طور کامل شناخته نشده است، اما ضعیف شدن دیافراگم با افزایش سن یا فشار بر روی شکم می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

علائم فتق چیست؟

فتق در شکم یا کشاله ران می تواند یک توده یا برآمدگی قابل توجه ایجاد کند که می تواند به عقب رانده شود یا در هنگام دراز کشیدن ناپدید شود. خندیدن، گریه کردن، سرفه کردن، زور زدن در حین اجابت مزاج یا فعالیت بدنی ممکن است باعث شود این توده پس از فشار دادن دوباره ظاهر شود. علائم بیشتر فتق عبارتند از:

  • تورم یا برآمدگی در کشاله ران یا کیسه بیضه (کیسه ای که حاوی بیضه ها است).
  • افزایش درد در محل برآمدگی.
  • درد هنگام بلند کردن
  • افزایش اندازه برآمدگی در طول زمان.
  • یک احساس درد مبهم.
  • احساس سیری یا علائم انسداد روده.

در مورد فتق هیاتال هیچ برآمدگی در خارج از بدن وجود ندارد. در عوض، علائم ممکن است شامل سوزش سر دل، سوء هاضمه، مشکل در بلع، برگشت مکرر (برگرداندن غذا) و درد قفسه سینه باشد.

فتق چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً با معاینه فیزیکی می توان یک برآمدگی را در ناحیه ای که فتق ایجاد کرده است مشاهده کرد. به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی معمولی مردان برای فتق مغبنی، پزشک ناحیه اطراف بیضه و کشاله ران را احساس می کند در حالی که از بیمار خواسته می شود سرفه کند. در برخی موارد، تصویربرداری از بافت نرم مانند سی تی اسکن به طور دقیق این بیماری را تشخیص می دهد.

درمان

برای فتق به چه دکتری مراجعه می کنید؟

هنگامی که شما فتق دارید، درمان با ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما شروع می شود. اگر برای ترمیم فتق نیاز به جراحی دارید، به جراح عمومی معرفی خواهید شد. در واقع، ترمیم فتق شکمی یکی از رایج ترین عمل هایی است که جراحان عمومی انجام می دهند.

اگر فکر می کنید فتق دارید، منتظر کمک نباشید. فتق نادیده گرفته شده می تواند بزرگتر و دردناک تر شود – این می تواند منجر به عوارض و احتمالاً جراحی اضطراری شود. درمان زودهنگام موفقیت آمیزتر، کم خطرتر است و بهبود و نتیجه بهتری را ارائه می دهد.

فتق چگونه درمان می شود؟

فتق ها معمولا به خودی خود بهبود نمی یابند و جراحی ممکن است تنها راه ترمیم آنها باشد. با این حال، پزشک بهترین درمان را برای رفع فتق شما توصیه می کند و ممکن است شما را به جراح ارجاع دهد. اگر جراح فکر کند که ترمیم فتق شما ضروری است، در این صورت جراح روشی را برای ترمیم که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می کند، انتخاب می کند.

در مورد فتق ناف در کودک، در صورتی که فتق بزرگ باشد یا تا سن 4 تا 5 سالگی بهبود نیافته باشد، ممکن است جراحی توصیه شود.

اگر یک فرد بالغ مبتلا به فتق ناف باشد، معمولاً جراحی توصیه می شود زیرا این وضعیت به خودی خود بهبود نمی یابد و خطر عوارض بیشتر است.

یکی از سه نوع جراحی فتق قابل انجام است:

جراحی باز که در آن برشی در بدن در محل فتق ایجاد می شود. بافت بیرون زده در جای خود قرار می گیرد و دیواره ماهیچه ای ضعیف شده دوباره به هم بخیه می شود. گاهی اوقات نوعی توری در ناحیه مورد نظر کاشته می شود تا حمایت بیشتری داشته باشد.

جراحی لاپاراسکوپی شامل همان نوع ترمیم است. با این حال، به جای بریدگی در قسمت بیرونی شکم یا کشاله ران، برش های ریزی ایجاد می شود تا امکان قرار دادن ابزارهای جراحی برای تکمیل عمل فراهم شود.

ترمیم فتق رباتیک مانند جراحی لاپاراسکوپی از لاپاراسکوپ استفاده می کند و با برش های کوچک انجام می شود. با جراحی رباتیک، جراح روی کنسولی در اتاق عمل می‌نشیند و ابزارهای جراحی را از روی کنسول کنترل می‌کند. در حالی که جراحی رباتیک می تواند برای برخی از فتق های کوچکتر یا مناطق ضعیف استفاده شود، اکنون می توان از آن برای بازسازی دیواره شکم نیز استفاده کرد.

هر نوع جراحی مزایا و معایب خود را دارد. بهترین روش توسط جراح بیمار تعیین می شود.

اگر فتق درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

به غیر از فتق ناف در نوزادان، فتق ها به خودی خود ناپدید نمی شوند. با گذشت زمان، فتق می‌تواند بزرگ‌تر و دردناک‌تر شود یا می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

عوارض فتق اینگوینال یا فمورال درمان نشده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انسداد (حبس): بخشی از روده در کانال اینگوینال گیر می کند و باعث تهوع، استفراغ، درد معده و یک توده دردناک در کشاله ران می شود.

خفه کردن: قسمتی از روده به گونه ای به دام افتاده است که جریان خون آن را قطع می کند. در چنین مواردی، جراحی اورژانسی (در عرض چند ساعت پس از وقوع) برای جلوگیری از مرگ بافت ضروری است.

چگونه می توان از فتق پیشگیری کرد؟

  • با داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش وزن ایده آل بدن را حفظ کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست، میوه، سبزیجات و غلات کامل مصرف کنید.
  • هنگام بلند کردن وزنه یا اجسام سنگین از فرم صحیح استفاده کنید. از بلند کردن هر چیزی که فراتر از توانایی شماست خودداری کنید.
  • هنگامی که دچار سرفه یا عطسه مداوم هستید به پزشک مراجعه کنید.
  • سیگار نکشید، زیرا این عادت می تواند منجر به سرفه شود که باعث فتق می شود.

 

پس از درمان جراحی برای فتق چه انتظاری می توان داشت؟

پس از جراحی، دستورالعمل هایی به شما داده می شود. اینها شامل : رژیم غذایی، نحوه مراقبت از محل برش و نحوه مراقبت برای جلوگیری از فشار فیزیکی است. فتق ممکن است بدون توجه به عملیات ترمیم عود کند. این گاهی اوقات به دلیل ضعف ذاتی بافت یا بهبود طولانی مدت ایجاد می شود. سیگار کشیدن و چاقی نیز از عوامل خطر اصلی عود فتق هستند.

چندین هفته برای بهبودی از این جراحی نیاز است. استفاده از کمپرس یخ 3 تا 5 بار در روز برای بهبودی سریع مفید است. این باید فقط 15 تا 20 دقیقه طول بکشد. بیماران فقط پس از توصیه های پزشکی باید دوش گرفتن را از سر بگیرند. پیاده روی آهسته اما منظم برای جلوگیری از سفتی مهم است.

فتق ناف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *